Cara Penjagaan Langsir
12:46 PM | Author: HIASAN REKA INDAH
Langsir selalunya diabaikan di kebanyakan rumah. Anda mungkin tidak sedar bahawa langsir harus dibersihkan lebih kerap daripada yang di sangka.


Perangkap habuk dan debu

Langsir yang merupakan pemisah antara bahagian luaran dan dalaman selalunya akan dipenuhi kekotoran seperti habuk dan debu. Apabila tingkap dibuka, langsir akan menyerap kelembapan dan menarik habuk dari luar. Habuk halus dapat melalui ruang dan rongga kecil walaupun semasa tingkap di tutup,
Langsir juga memerangkap habuk yang datang dari siling dan kipas. Semasa kita membersikhan rumah, habuk akan beterbangan dan melekat pada kain langsir. Apabila mengambilkira kesemua faktor ini, barulah kita sedar bahawa betapa pentingnya mencuci langsir dengan kerap.


Cucian Mingguan


Ianya boleh dilakukan semasa membersihan rumah di hujung minggu dengan cara ‘dusting’ dan vakum samada dengan menggunakan bulu ayam, kain perangkap debu (dusting cloth) dan pembersih vakum.
Berikut adalah beberapa tip yang boleh diambil kira: * Mulakan dengan bahagian atas langsir dan bergerak ke bawah supaya debu terjatuh di bahagian yang belum di bersihkan. * Fokuskan pada bucu dan lipatan yang paling banyak memerangkap debu. * Jika menggunakan kain lembab, pastikan langsir di vakum terlebih dahulu bagi mengelakkan ianya kotor. Kain lembab tidak digalakkan pada langsir yang berwarna cerah. * Adalah mudah untuk vakum langir yang digantung. * Pastikan langsir di vakum di kedua-dua belah.


Cucian Kering


Sila ikut arahan bagi langsir yang memerlukan ‘cucian kering’. Cucian kering juga disyorkan bagi langsir yang mempunyai aksesori seperti manik atau kristal.


Cucian Mesin


Membasuh menggunakan mesin basuh adalah cara yang paling mudah dan cepat. Terdapat beberapa tip untuk mendapatkan hasil yang bagus:
* Pertama, anda harus membasuh langsir menggunakan pusingan yang perlahan (delicates cycle). Walaupun kebanyakan langsir adalah fabrik tebal dan boleh menahan pusingan yang berat (heavier cyle), namun Fibre Langsir biasanya lemah apabila terkena pancaran matahari. * Sekiranya kain terlalu kotor, bolehlah basuh menggunakan air suam. Jika tidak, adalah terbaik untuk membasuh menggunakan air sejuk bagi mengelakkan kain mengecut dan pudar. * Jika langsir berwarna gelap, adalah disarankan untuk menggunakan serbuk pencuci yang tidak melunturkan warna.
This entry was posted on 12:46 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: