CARA MEMILIH WARNA CAT DINDING
9:17 PM | Author: HIASAN REKA INDAH

Rumah cantik Anda sudah terlihat kusam? Mari kita mengecat. Tak ada salahnya mengganti warna dinding rumah Anda dengan yang baru. Hasilnya pasti akan nampak lebih segar. Eh, belum tentu! Sebelum Anda membeli cat, pastikan Anda telah memilih warna yang sesuai. Bagaimana cara memilih warna untuk dinding Anda, tentu tak lepas dari pemahaman akan makna dari tiap-tiap warna itu sendiri. Tak banyak warna yang akan disampaikan dalam tips ini tentunya dengan tujuan untuk tak membuat Anda terlalu semakin bingung ;)
Putih. Warna yang sangat neutral, dapat padankan dengan warna apapun. Bagi Anda pecinta ‘bersih’, ingin mendapatkan kesan lapang, simple,warna ini tentu sangat sesuai untuk menghiasi ruang tamu anda. Tetapi tentunya jangan berlebihan kerana dapat menimbulkan kesan dingin, tidak mesra, biasa atau kaku.
Hitam. Wow! Warna ini selalu memberikan kesan elegan, gagah, dengan efek melindungi. Tapi tidak di dominasikan untuk mengaplikasikan warna ini secara menyeluruh. Anda akan mendapatkan kesan suasana kegelapan
Kuning. Warna ini memberikan kesan teruja, penuh semangat dan mewah. Seringkali disamakan dengan warna emas sebagai lambang kemakmuran. Agak sesuai untuk ruang kerja Anda.
Orange. Warna yang mampu memberikan kesan hangat, bahagia, ceria dan penuh semangat. Sesuai untuk ruang makan Anda.
Hijau. Warna yang dekat dengan alam. Mampu memberikan kesan teduh, alami, damai, santai, sejuk juga efek menenangkan. Sesuai untuk ruang tidur Anda.
Coklat. Warna yang paling disukai kerana kesannya yang hangat, nyaman dan tenang. Sesuai untuk ruang tamu atau ruang keluarga. Anda dapat mengaplikasikannya pada ruangan yang terlalu besar agar tak menimbulkan kesan dingin/sepi.
Biru. Satu lagi warna yang cukup jadi pilihan. Biru laut atau biru langit mampu memberikan nyaman, tenang dan sunyi. Selain itu juga menjadikan ruangan sempit Anda terasa lega/luas. Sangat sesuai untuk kamar tidur Anda.
Padan warna yang tepat akan memberikan hasil yang memuaskan. Jadi, terus mencipta warna yang sesuai untuk anda dalam menciptakan karya menarik untuk rumah Anda. Selamat mencuba ;)
|
This entry was posted on 9:17 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

20 comments:

On May 20, 2010 at 2:25 AM , Deana said...

salam..
saya ingin bertanyakan pendapat. saya sudah membeli langsir berwarna kelabu tp masih mencari warna yg sesuai utk dinding rumah. Warna yg boleh menyemarakkan dan menaikkan seri rumah kerana pemilihan warna kelabu utk langsir rumah. sy tinggal di rumah pangsa 3 bilik. terima kasih.

 
On December 16, 2010 at 1:44 AM , HIASAN REKA INDAH said...

salam deana,

bagi pendapat kami warna dinding yang sesuai dengan langsir kelabu

hitam- sesuai dengan kontra warna langsir kelabu

kuning cream- warna dinding membantu untuk menonjolkan kain langsir

merah pekat- style urban sesuai jika langsir & perabot kelabu&hitam

 
On January 4, 2011 at 11:53 PM , nita said...

salam....

saya mempunyai ruang tamu agak kecik...ada 1 sliding door.
sofa warna merah hati,belum ada langsir lagi...nak minta pendapat, warna apa yang sesuai utk dinding saya, dan untuk langsir sekali..

TQ

 
On March 7, 2011 at 12:47 AM , SomeOne said...

Salam..sy aisyah,nak tanya..set bilik tidur sy berwarna lime gree..
warna apa yang sesuai untuk cat bilik saya?thanks

 
On August 20, 2011 at 5:50 PM , shazana said...

salam...
saya ada langsir warna coklat...nak tahu warna ruang tamu yang sesuai..terima kasih

 
On February 20, 2012 at 8:52 PM , zana said...

salam saya ingin bertanya pendapat.rmh sya mempunyai langsir wrna emas,sofa brwrna cklt lmbt apakah wrna cat yg sesuai untk ruang tersebut?terima kasih..

 
On May 17, 2012 at 11:17 PM , # eyka ♥ along said...

di dlm rimah saya byak perobat warna coklat & grey . agak2 warna ape yg sesuai untuk ruang tamu ?

 
On June 14, 2012 at 9:27 AM , AngelzGaban said...
This comment has been removed by the author.
 
On June 14, 2012 at 9:30 AM , AngelzGaban said...

salam@hi.. saya ingin bertanyakan pendapat tentang warna langsir yang sesuai untuk ruang tamu saya.. untuk pengetahuan pihak anda.. feature wall saya berwarna signal red, manakala dinding utama pula berwarna orchid white..sofa pula berwarna coklat.. jadi saya bingung untuk memilih warna langsir.. harap pihak anda dapat membantu saya.. terimkasih :)

 
On September 10, 2012 at 8:36 PM , erin said...

Salam...nak tanya warna apa yg sesuai tuk dinding rumah saya...rumah saya tu rumah teres...ruang tamu panjang terus ke ruang makan....tiada dinding untuk memisahkan antara ruang mkn dan ruang tamu...tambahan pula...dinding ruang makan rumah tu dah di pasang jubin warna pink belacan....so wrna dindinv & warna langsir apa yang sesuai dengan rumah saya....sofa rumah warna hitam kelabu...

 
On September 17, 2012 at 7:29 AM , radzi said...

asalam....saya nak bertanya....saya tidak tahu nak letak warna ape pada ruang tamu, ruang makan dan dapur....boleh bagi kesinambungan tiga bahagian ini....

 
On November 12, 2012 at 12:13 AM , norashi shop said...


salam, saya nak pendapat untuk cat ruang tamu, saya mahu ruang tamu saya
kelihatan moden,nampak luas dan sesuai untuk ruang rehat.saya juga suka bermain dgn 2 ton colour.
terima kasih.

 
On January 7, 2013 at 5:41 PM , Anonymous said...

Hey there! I am aware that is considerably off-topic on
the other hand was required to ask. Will operating a well-established
weblog for instance yours create a wide range of function?
I'm brand new to be able to posting however complete produce at my work schedule on a daily basis. I’d choose to find a blog so I can write about our practical knowledge plus ideas online. Please inform me when you have virtually any tips as well as approaches for brand spanking new wannabe blog homeowners. Love!
my website - quizilla.teennick.com

 
On January 7, 2013 at 6:26 PM , Anonymous said...

Why is this My partner and i never thought of their?
Also visit my homepage Online Vehicle Insurance

 
On January 7, 2013 at 7:53 PM , Anonymous said...

Hi beneficial write-up. I needed somewhat difficulity observing this short article
onSafari although, unclear the reason why?
my web page > Genital Warts Remedies

 
On January 7, 2013 at 8:11 PM , Anonymous said...

Dang, I recently got into a long in addition to extensive opinion, in
case I could so that you can upload the idea my Industry dead.

Was it mysteriously rescued or even should i update that?
Feel free to surf my web-site ; Criminal Background Check

 
On July 12, 2013 at 10:08 PM , Anonymous said...

Jika ruang tamu kecil seperti rumah flat. Warna apakah yang sesuai digunakan? Sedikit alami masalah untuk memilih warna cat.

 
On July 26, 2013 at 11:50 PM , Anonymous said...

sya nk tanya adakah cantik blkang tv warna gelap spt coklat gelap n bhgn tepi warna cream or coklat cair.

 
On August 19, 2014 at 9:06 PM , normnom said...

Salam sejahtera,
Rumah teres saya baru siap dengan keluasan 20x60, apakah warna cat dinding yang sesuai untuk living room, bedroom 1,2 & 3, dan dining room. Saya sukakan warna yg lembut dan memberikan ketenangan.Boleh tolong berikan cadangan?? TQ

 
On February 26, 2015 at 4:46 AM , Unknown said...

Warna apa yg sesuai utk dinding oren..